تاثیر لوزه بر شنوایی

تاثیر لوزه بر شنوایی

تاثیر لوزه بر شنوایی

عملکرد لوزه چیست؟

لوزه های شما دو لت کوچک از بافت غده ای (لنفاوی) هستند که در هر طرف پشت گلو قرار دارند. آنها بخشی از سیستم ایمنی بدن شما هستند. آنها آنتی بادی و گلبول های سفید خون (لنفوسیت ها) می سازند تا به میکروب های داخل دهان شما حمله کنند.

این باعث می شود که لوزه ها به عنوان اولین خط دفاعی شما در برابر باکتری های موجود در غذا یا هوا باشند. لوزه ها در سال اول زندگی کودک نسبتاً کوچک هستند و با بزرگتر شدن کودک اندازه آنها افزایش می یابد. آنها معمولاً در سنین چهار تا هفت سالگی در بزرگترین حد خود هستند. التهاب لوزه هنگام عفونت لوزه ها اتفاق می افتد و می تواند توسط باکتری یا ویروس ایجاد شود. التهاب لوزه در افراد در هر سنی ممکن است ایجاد شود. با این حال ، بزرگسالانی که به التهاب لوزه مبتلا می شوند به طور کلی در زندگی خود عفونت بیشتری داشته اند ، بنابراین دیگر به دفعات کودکان بیمار نمی شوند.

عوارض ورم لوزه

التهاب لوزه می تواند منجر به تعدادی از عوارض شود ، از جمله:

لوزه مزمن: عفونت لوزه ها که برطرف نمی شود. فرد ممکن است احساس ناراحتی و خستگی کند

عفونت های ثانویه: عفونت می تواند به بینی ، سینوس یا گوش فرد منتقل شود

عفونت گوش میانی (اوتیت گوش میانی): آدنوئیدها بخشی از همان گروه غدد لنفاوی لوزه ها هستند.هنگامی که آدنوئید ها متورم می شوند (معمولاً وقتی لوزه ها نیز بزرگ هستند)، می توانند لوله استاش را که از پشت گلو به گوش میانی می رود ، مسدود کنند. این لوله نازکی است که گوش میانی را به حلق ارتباط می­دهد. اگر این لوله در بیشتر مواقع مسدود بماند، مایع چسبنده ای در گوش میانی ایجاد می شود که باعث اختلال در شنوایی می شود. به این عارضه اوتیت مزمن گفته می شود

آدنوئیدها و مشکلات گوش میانی

آدنوئیدها بافت لنفاوی، شبیه لوزه ها هستند. آدنوئیدها در پشت بینی و کام نرم قرار دارند. آنها به طور معمول در همه کودکان وجود دارند. با عفونت های مکرر بینی و گلو ، ممکن است آدنوئیدها بزرگ شده و مانع تنفس بینی شوند. از آنجا که آدنوئیدها در کنار ناحیه لوله استاش قرار دارند ، بزرگ شدن یا عفونت آنها می تواند به مشکلات مکرر گوش کمک کند.

تاثیر عفونت لوزه در کم شنوایی در میانسالی

طبق تحقیقات اخیر دانشگاه نیوکاسل که در چاپ 15 سپتامبر مقاله گوش و شنوایی منتشر شده است ، عفونت های شایع دوران کودکی، مانند التهاب لوزه و عفونت گوش، ممکن است منجر به کاهش شنوایی درطول زندگی شود. این مطالعه از سال 1947 تا امروز 1142 نوزاد متولد شده در نیوکاسل را تا به امروز تحت نظر قرار داده و سلامت رشد و نمو ان ها را مورد ارزیابی قرار داده است.

اکنون در دهه شصت سالگی، یک چهارم آنها شنوایی خود را آزمایش کرده اند. مارک پیرس، دکترای اپیدمیولوژی و رهبری مطالعه در انستیتوی بهداشت و جامعه در دانشگاه نیوکاسل، می گوید: “یافته های ما نشان می دهد کسانی که از کودکی از عفونت رنج می بردند، در 60 سالگی دچار کم شنوایی می شوند. کاهش میزان عفونت در دوران کودکی ممکن است به جلوگیری از کاهش شنوایی در زندگی کمک کند.

عفونت هایی مانند التهاب لوزه، عفونت گوش و چندین قسمت از برونشیت یا سایر عفونت های شدید تنفسی در طول سال های اول زندگی با کاهش شنوایی در افراد بالای 60 سال ارتباط داشت. محیط کار پر سر و صدا، داشتن یک عمل گوش، جنسیت، و زمینه های اقتصادی-اجتماعی، در نظر گرفته شد. دکتر رالف هولم، رئیس تحقیقات زیست پزشکی در زمینه کاهش شنوایی می گوید: “کاهش شنوایی از هر 6 نفر در سراسر انگلستان 1 نفر را تحت تأثیر قرار می دهد و اغلب فقط به عنوان نشانه دیگری از پیر شدن مشاهده می شود.

با این حال، مطالعه نشان می دهد که لزوما اینطور نیست. بیماری در دوران کودکی می تواند پیامدهای طولانی مدت برای شنیدن در زندگی اینده را داشته باشد. از دست دادن شنوایی می تواند تأثیر زیادی در زندگی فرد بگذارد، وی را از خانواده و دوستانش جدا می کند و با سایر بیماری های سلامتی مانند افسردگی و زوال عقل ارتباط دارد. این یافته ها به ما یادآوری می کند که فکر کردن در مورد محافظت از شنوایی هرگز زود نیست. ” مقاله ، “تأثیر عفونت دوران کودکی بر عملکرد شنوایی در سن 61 تا 63 سال در مطالعه هزار خانواده نیوکاسل” توسط فیونا پیرسون ، کی دی مان ، آدریان ریس ، آدریان دیویس و مارک پیرس تألیف شده است.

محافظت از شنوایی را از کودکی جدی بگیرید، در صورت مشاهده عفونت گوش با مراجعه به متخصص شنوایی شناس می­توان میزان عفونت و وضعیت گوش را مورد ارزابی قرار داد. ما در کلینیک تخصصی طنین سمعک اصفهان خدمات شنوایی از جمله تست های OAE در بررسی عفونت گوش را با دقت بالا انجام می­دهیم. با ما تماس بگیرید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *